3 snabba tips: Så hittar du fler kunder på nätet

Hur kan du göra effektiv marknadsföring i dina digitala kanaler? I sociala medier kan du med små medel fånga viktiga målgrupper och öka chanserna till mer sälj. Anna Sandahl, marknadschef på Resultify, ger tre snabba tips på hur du hittar fler kunder på nätet.

 

1. Ge dina kunder svar på rätt frågor

För att nå potentiella nya kunder måste du först och främst ställa dig själv frågan: Var FINNS mina kunder och vad vill de ha? Vad letar de efter? Denna eviga fråga. Tur då att man numera faktiskt kan ta reda på det, eftersom vi alla är övervakade av herr Google som vill servera oss bästa möjliga budskap.

Gör en gratis sökordsanalys med hjälp av Google Keyword Planner som du hittar här. Där kan du titta på vad människor tenderar att googla på i kombination med just det du säljer, dvs dina sökord (”blomsterhandlare i Malmö”) – var de finns geografiskt och när på året de googlar mer eller mindre på något.

Publicera sedan artiklar, blogginlägg, videoklipp och annat innehåll i dina digitala kanaler som handlar om lösningar och ger svar på just dessa sökningar. Då hittar dina kunder förhoppningsvis dina svar när de googlar sina frågor – om de är tillräckligt målgruppsanpassade och håller hög kvalitet. (Lägger du lite pengar på AdWords här också, alltså Google rank-annonsering, blir det ännu bättre).

 

2. Åk snålskjuts på andra framgångsrika varumärken

Vill du snabbt få bra resultat i sociala medier? Gör som Håkan Hellström. Stjäl idéer och uppmärksamhet!

Titta på dina tre värsta konkurrenter i sociala medier. De som gillar/följer deras sidor – vilka andra företagssidor eller varumärken gillar de? DÄR ska du synas.

Kan du göra det på något sätt? Kan du skapa innehåll som inkluderar en intervju med det företaget, som de sedan själva vill dela, eller kan du inleda ett samarbete med det varumärket? Fundera över hur du kan synas i dessa varumärkens digitala kanaler.

Ibland är det så enkelt som att lyfta luren och höra med deras sociala medier-strateg om ni kan byta tips med varandra då era följare verkar dela intressen – en win-win. Även om ditt företag säljer smör och det andra varumärket fotbollsstrumpor följer de uppenbarligen samma sidor i sociala medier, så varför inte korsbefrukta?

 

3. Om du ska annonsera/sponsra i sociala medier – lägg en rimlig summa

Vad tusan betyder rimlig? Det beror på din budget förstås. Men många nystartade företag som ger sig på annonsering i sociala medier väljer att börja med en liten blygsam slant för att se hur det går – alldeles för blygsam, runt 100-400 SEK.

Många får väldigt märkliga resultat om de lägger mindre än 500-750 SEK på en annons eller ett sponsrat inlägg. De får nya följare och gilla-markeringar, men en betydande andel av dessa är fejkkonton eller individer från andra sidan jorden som inte ens talar det språk annonsen är utformad på.

Ska du annonsera, så gör det hellre färre gånger och med en större budget. Ett Facebook-inlägg som sponsras med 1 000 SEK i en vecka ger, enligt min erfarenhet (men det beror förstås på målgrupp och erbjudande!) bättre effekt än tre inlägg sponsrade med 200-300 SEK var i ett par dagar.

 


Tisdagen den 12 december håller Anna Sandahl ett frukostseminarium på 45 minuter hos Tillväxt Malmö – en crashcourse i att optimera ditt företags digitala närvaro och marknadsföringsaktiviteter för att hitta fler kunder på nätet. Läs mer här.

 

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online