Hur fick Linda Bjernstål flygstolen.se att flyga?

Linda Bjernstål startade sitt bolag flygstolen.se från köksbordet i sin lägenhet i Helsingborg 2004. Hennes föräldrar ställde upp som borgenärer och hon använde sig av sina kontakter och sitt nätverk för att bygga upp företaget och hemsidan. Efter 3 månader anställde hon sin första medarbetare och när första året hade passerat hade de en omsättning på över 35 miljoner.

Jan Erik Bengtsson och Linda Bjernstål

Jan Erik Bengtsson och Linda Bjernstål

När Linda slår sig ner framför de 90-tal nyfikna som tagit sig till Tillväxt Malmö på lunchen inleder hon med att säga att det var synd att det inte fanns något liknande när hon drev sitt bolag. Kostnadsfri affärsrådgivning för tillväxtföretag. Men det gick ju bra ändå. I ett samtal med Jan-Erik Bengtsson berättar Linda om sin tillväxtresa.

Jag kan flyga, jag är inte rädd

En av de grundläggande förutsättningarna för att lyckas är att våga tro på sin idé. Även om hon inte alltid har haft gott självförtroende, så har hon trott på affären. Erfarenheter från branschen, tillsammans med den för henne uppenbara förbättringspotentialen, gav Linda modet att starta företaget.

Tänk stort – sikta högt

Linda hade siktet inställt redan från start – det här skulle bli stort. Den mentala inställningen var viktig, men också förutsättningarna för att växa. Hon byggde skalbart. Målet var att 500 miljoner skulle nås snabbt. Och det gjorde hon.

Mät, mät, mät

Ett digitalt bolag har stora möjligheter att mäta allt som görs. Varenda annons, banner, rubrik – allt som skapar trafik. Man pratar om konvertering, alltså om köpet faktiskt genomförs. Om konvertering inte sker – ändra och mät igen! Men större volym betyder inte att du tjänar mer.

Välj dina affärer

I en bransch med extremt låga marginaler gäller det att hela tiden analysera sin affär. Både i det lilla – flygstolen.se valde att inte sälja det som var olönsamt. Men också i det stora – flygstolen.se valde att avsluta samarbete med partners som inte tillförde positivt till verksamheten. Våga säga nej. Gör det bra eller inte alls.

All publicitet är bra publicitet

För att öka den allmänna kännedomen kring företaget valde Linda att aktivt arbeta för att skapa uppmärksamhet. Marknadsföringsbudgeten var rejäl. Linda arbetade både med sitt eget varumärke och med företagets. Bland annat utsågs flygstolen.se till Digital Gasell av Dagens Industri 2015 och Linda själv utsågs 2014 till årets kvinnliga stjärnskott i Skåne vid EYs tävling Entrepreneur Of The Year, vilket hon är väldigt stolt över. Hon var också ute och informerade om bolaget, branschen och dess utmaningar. Samtidigt var Linda bolagets motor.

Bygg bästa teamet genom involvering…

När chefen (motorn) är frånvarande mycket krävs ett bra team. Tillväxttakten på flygstolen.se var hög, och det gällde också personalbehovet. Det var svårt att hitta rätt kundtjänstmedarbetare, därför jobbade de bland annat mot skolor och erbjöd praktik. För att behålla den högt värderade personalen arbetade Linda aktivt för att bygga en god sammanhållning genom att involvera.

… och en god företagskultur skapas

Teamet var avgörande för tillväxten. När personalen känner sig involverade ökar engagemanget. Linda berättar hur hon involverade personalen genom att berätta hur hon tänkte och hur hennes plan såg ut. Ju mer personalen fick veta om vart de var på väg och varför, desto mer ökade förståelsen för det höga tempot på arbetsplatsen. Kulturen byggs upp gemensamt av hela teamet, och nya personer som anställs måste ha samma värdegrunder.

Avstigning sker!

Efter 12 år av hårt arbete var det dags att sälja flygstolen.se. Branschen och marknaden hade under dessa år genomgått en strid ström av förändringar. Köpbeteende, fler aktörer, fler mellanhänder. Det var dags att lämna. En företagsmäklare togs in och en köpare hittades. Många timmar läggs på att svara på alla frågor kring bolaget. Efter ett halvår valde Linda också att kliva av som VD. Hon sa till sig själv att hon var ’free to go’.

Behövlig återhämtning

I vintras lämnade Linda flygstolen.se. De första månaderna gav välbehövlig vila. Som efter ett maratonlopp. Hon har återhämtat sig, njuter av friheten och funderar på framtiden. Hon gillar att bygga och utveckla, och vill vara med och utveckla traditionella branscher. Hon ser fram emot att träffa andra entreprenörer som är engagerade, brinner för sin idé och är modiga. Precis som Linda själv.

Lindas bästa råd

– Våga tro på dig själv och din grej

– Sätt höga mål

– Jobba med estimat. ”Så här många bokningar ska göras”

– Var mentalt inställd på vart du är på väg

– Bygg en skalbar verksamhet

– Mät och analysera!

– Våga säga nej till en affär

– Adopt or die…

Tillväxt Malmö lunchsamtal Linda Bjernstål

Se fler bilder på vår facebook-sida!

 

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online