Influencer marketing som marknadsföringsmetod för tillväxtföretag

Det är en ständig utmaning för företagare att skapa uppmärksamhet kring sina produkter och tjänster. Nu har den digitala marknadsföringen blivit allt viktigare för att nå ut till nya kunder. En metod som har vuxit snabbt de senaste åren är influencer marketing. Vad är det egentligen och hur gör man?

Under en frukostföreläsning inför nästan ett hundra intresserade företagare på Tillväxt Malmö berättade Clara Löfvenhamn, ledarskapsbloggare och influencer på Bossbloggen, om hur den relativt unga branschen fungerar och hur man arbetar med en influencer på bästa sätt.

Clara Löfvenhamns frukostföredrag hos Tillväxt Malmö 2017-11-09

En influencer är en påverkare

En influencer är en inflytelserik person, som genom sitt innehåll i olika sociala kanaler såsom blogg, Instagram, Twitter och YouTube påverkar sina följares åsikter och beteende. En framgångsrik influencer har ofta en speciell förmåga att inspirera och motivera andra genom sitt uppbyggda förtroende. Många influencers har en trogen skara följare som de har byggt upp en relation med under en lång tid.

Genom att samarbeta med en influencer får du ta del av relationen och förtroendet som de har byggt upp. Du placerar ditt företag och ditt varumärke i ett nytt sammanhang. Clara berättar att hela 90% köper produkter på rekommendation. Det är denna rekommendation som du betalar för. Man kan säga att det är som att din produkt visas upp av kundens nära vän, hemma i vardagsrummet.

Hur börjar man med influencer marketing?

Att starta ett samarbete med en influencer är inte svårt. Men det finns några steg du bör gå igenom för att sätta de rätta förväntningarna.

Sätt ditt syfte och din målgrupp

Börja med att ställa dig samma frågor som vid all typ av marknadsföring. Utgå ifrån varför och till vem. Vad är syftet med ett samarbete och vad ska det leda till, vad vill du uppnå? Är målsättningen av öka kännedomen kring ditt varumärke eller är det ökade försäljningssiffror? Nästa steg är att bestämma din målgrupp. Vilka är dina kunder? Och var finns de?

Förstå de olika samarbetsmodellerna

Det finns flera olika sätt att arbeta med en influencer. Clara berättade om de vanligaste sätten.

Bannerannonser på influencerns plattform
Företaget köper en annonsyta.

PR-utskick eller event
Företaget skickar ut sin produkt eller bjuder in till ett event utan krav på motprestation, utan hoppas att det blir uppmärksammat av influencern.

Annonslänkar
Företaget sätter upp ett samarbete med influencern, som skapar tex en bild och länk till produkten. Kanske med en rabattkod. Influencern ersätts oftast för antal klick alternativt köp.

Samarbete
Företaget sätter upp ett samarbete med influencern som använder tjänsterna eller produkterna och skapar därefter innehåll i sina kanaler. Influencern ersätts för framtagningen av innehåll, exponeringen och varumärkesvärdet.

Ambassadörskap
Företaget sätter upp ett långsiktigt samarbete med influencern, som bygger delar av sitt varumärke kring produkten. Produkterna får avtalad exponering i influencerns vardag och influencern ersätts kanske halv- eller helårsvis.

Läs bloggar, se YouTube-klipp och kolla på Instagram

För att förstå hur det fungerar i de digitala kanalerna måste man vara där. Läs och lär så mycket som möjligt om hur influencern jobbar och hur relationen med följarna ser ut.

Välj en eller flera influencers som passar

Det finns många influencers i alla storlekar. Leta upp en som du upplever passar med er produkt, har samma målgrupp och delar era egna värderingar. Är influencern öppen för samarbete? Skicka en fråga om ni kan göra något tillsammans.

Be om statistik kring följare och skriv avtal

Influencern kan ta fram statistik om sina följare – antal följare, ålder, bostadsort, vad de mest är intresserade av att läsa osv. Är ett samarbete fortfarande intressant så skriver ni ett avtal som specificerar antal inlägg och bilder. Kanske är det intressant för ditt företag att köpa loss bilderna?

Ge gärna influencern fria händer

Influencern är expert på sitt område, hen känner sina följare bäst och vet hur man skapar innehåll som engagerar. Och följaren förväntar sig samma ärlighet oavsett om influencern har fått ersättning för att skriva om en viss produkt eller inte. Var beredd på att influencern delar med sig av alla sina åsikter.

Win-win-win

Det här är ett samarbete som har tre vinnare. Du som företagare, influencern och slutkunden. Den viktigaste vinnaren för både er och influencern är naturligtvis slutkunden.

För att ditt arbete med influencer marketing ska nå bäst resultat behöver du lägga tid på research, sätta upp rimliga förväntningar och sedan är det bara att kontakta den influencer som du tror passar bäst för din produkt. Och låta din produkt kliva in i din kunds vardagsrum.

 

Intressanta länkar

Exempel på ett samarbete mellan Jonna Jinton och Samsung.
https://www.youtube.com/watch?v=K3n-1tVqAxU&t=2s

Kvinnliga äventyrare är ett samarbete mellan Vandringsbloggen och Morakniv. http://www.kvinnligaaventyrare.se/

Statistik svenskarna och internet
https://www.iis.se/fakta/svenskarna-och-internet-2017/

Influencers of Sweden. En intresseorganisation för social media influencers. https://influencersofsweden.se/

Clara Löfvenhamn är ledarskapsutvecklare och driver ledarskapsbloggen Bossbloggen, och dessutom arbetar hon med att hjälpa andra att bygga sitt varumärke och bli ledande i sociala medier.
Bossbloggen http://www.bossbloggen.se/

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online