Upptäck framtidens affärsmöjligheter genom The Ice Cream Way

Tänk dig en glasstrut med tre kulor i olika smaker. Tillsammans skapar de tre kulorna en ny upplevelse, och byts någon av dem ut så skapas en ny. Håll kvar bilden av glassen, men tänk nu på idégenerering och företagsutveckling. Hur kan en glass med tre kulor hjälpa dig att hitta nya vägar framåt?

Jo, The Ice Cream Way handlar egentligen inte om en glass. Det är en modell som hjälper din hjärna att tänka i andra banor och släppa fram idéer. Modellen används av Tillväxt Malmös partner Design labs, som är en del av Sigma Connectivity, och presenterades av Tina Lekeberg under ett seminarium.

Tina Lekeberg, Sigma Connectivity presenterar The Ice Cream Way på Tillväxt Malmös seminarium 2017-10-09

-The Ice cream way är ett snabbt och enkelt sätt att vidga sina tankevyer, säger Tina Lekeberg. Idéerna genereras av sig själv och behöver inte pressas fram. Man överlåter makten till processen och reflekterar gemensamt i gruppen. Kanske kan det leda till en uppfinning!

Glasskulorna symboliserar tre delar: konsumenttrend, företagets affär och den så kallade nya ingrediensen.

Konsumenttrender och konsumenters beteende och värderingar spelar en allt större roll för affärsutvecklingen. Konsumenterna är tuffa kravställare, men de företagare som sätter sig in i hur trenderna fungerar har många utvecklingsmöjligheter. Att vara en ständig trendspanare ger dig ett försprång. Men vad är det som trendar, som ligger i tiden? Tina presenterade flera trender: Urban defence, Micro & mobile, New modesty, DIY health, No ownership och New vegan values.

Vi tittar närmre på DIY health. Hälsotrenden är stark i många aspekter, och ofta tänker man på träning och kost. Men denna trend styr mot individens behov och hur digitaliseringen erbjuder lösningar. Till exempel upplever man att generella multivitaminer inte löser personliga behov, utan man beställer individanpassade vitaminer som levereras hem i snygga förpackningar.

Din business är den andra kulan i glassen är din affär, det ni sysslar med. Om du har ett möbelföretag kan det vara specifika möbler, eller rum som ska möbleras. Ett glassföretags affär kan vara gräddglass, sorbet eller andra svalkande produkter.

Den nya ingrediensen som du adderar kan vara material såsom textil, glas, plast eller någon metall. Det kan också vara olika sorters teknologier, smarta material eller appar.

Den nya möjligheten finns i mitten, där de tre kulorna möts. Genom att byta ut ingredienserna i kulorna skapas olika resultat – fröer.

Glassföretaget provar The Ice Cream Way

Ett glassföretag är nyfikna på trenden DIY health, som nämndes ovan. De adderar teknologin Sociala medier. Sedan sätter de sig ner och låter smakerna flöda. Vilka frön kan komma ur dessa tre smaker? Ett frö kan vara att konsumenter genom sociala medier kan beställa en glass vars innehåll är anpassad efter det individuella hälsobehovet. En glass som förbättrar din hälsa, det hade väl varit nåt! Hur många idéer kan du komma på?

Applicera The Ice Cream Way på er affär

Hur påverkar trender din affär? Hur kan den förändras genom att tillsätta ett nytt material? Genom att applicera idégenereringen på er affär kan ni ta reda på det. Innovationer och tillväxt kan skapas.

Inled processen genom att skapa visuella hjälpmedel. Det kan vara enkla papperscirklar:

  • 10 kulor av olika nya ingredienser
  • 3 kulor av olika trender
  • 1 kula med din affär

Variera kulorna och öppna upp för samtal och reflektion. Kanske över en riktigt glass. Vilka fröer gror? Vill ni vara på väg mot det hållet? Är den denna målgruppens behov ni ska möta? Byt till en annan trend och släpp tankarna fria. Då kanske fröet kommer till er. Öppna era tankevyer mot ert företags framtid.

 

Är ditt företag med i Tillväxt Malmös acceleratorprogram Axxa Malmö? Använd din Acceleratorcheck hos Design labs för att tillsammans upptäcka frö och få dem att växa. Hör av dig till Tillväxt Malmös affärsutvecklare.

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online