Digitaliseringen och e-handelns utmaningar och möjligheter

Tänk dig ett klassiskt uppslagsverk. Någon ägde informationen och alla definitioner som fanns i böckerna. En informationsuppdatering kunde komma att tryckas flera år senare. Tänk dig sedan Wikipedia. Informationen ägs av alla. Vem som helst kan ändra och det tar bara tre sekunder.

Tillväxt Malmö Liffeman Detta är ett exempel på den digitala transformationen, och det delades av Leif ”Liffeman” Kajrup under dagens Tillväxt Malmö-seminarium. Den digitala varianten har en väldigt mycket större nytta och ett högre värde för oss jämfört med den analoga. Det är just nytta som gör att vi, som inte är födda och uppväxta i den digitala åldern (digital natives), väljer att anpassa oss till den digitala världen. Incitamentet styr oss.

Digitaliseringen för också med sig en demokratisering. Alla är journalister. Några etablerade medier har gått så långt att de frekvent använder sig av icke-journalister i nyhetsrapporteringen. Leif avslutade sin del av seminariet med följande citat: ”Bästa sättet att förutspå sin framtid är att skapa den”.

Men hur når man ut till sina kunder, rent praktiskt?

tillvaxtmalmo_digitalisering_magnusNästa talare, Magnus Äng, TopVisible, gav oss ett flertal praktiska tips för att lyckas med satsningen av digital marknadsföring och e-handel.

– Välj en färdig e-handelsplattform och undvik att uppfinna hjulet igen. Användarna är vana vid den struktur som är vanligast för e-handel webbplatser, så fortsätt med den.

– Börja i den största marknadsföringskanalen – Google. När kunden söker har hen redan rätt mind-set och är därmed mer mottaglig för att handla just hos dig.

– Jobba med konverteringsgraden. Ett gott exempel är klädföretaget Nelly som väldigt framgångsrikt konverterar en besökare på facebook till en kund på sin webbplats. Konverteringsprocessen är när de visar en film från en catwalk på sin facebook-sida, användaren klickar sig vidare till webbplatsen och köper faktiskt plagget.

– Använd datan som dina cookies genererar på ett smart och tilltalande sätt. Du kan skicka reklam för matchande väskor eller skoputsmedel till de som har köpt stövlar hos dig.

– Facebook erbjuder dig en möjlighet att annonsera med knivskarp precision. Välj ut din målgrupp och låt dem veta att du finns.

– Tänk på att webbplatsens alla sidor, inte bara startsidan, nås genom sökresultat. Se till så att alla dina sidor är bra! När sidan nås av en besökare har du 4-5 sekunder på dig innan hen lämnar. Ett enkelt test: Skriv ut några sidor från din webbplats, visa upp dem för en vän i 5 sekunder och fråga vad de minns. Om något viktigt står på sidan som inte uppmärksammades, är det dags att tänka om.

– Den största utmaningen är bristen på kunskap inom digital marknadsföring. Se till så att du har rätt folk, i hela organisationen inklusive styrelsen.

– Kunden har rätt att berätta vad hen tycker. Och du tjänar på att vara transparant och visa upp dina kundbetyg.

– Dina kunder handlar via mobilen. Om inte idag, så imorgon. Din webbplats måste vara responsiv, dvs att den anpassar sig efter skärmstorlek och upplösning.

– Lämnar dina besökare sidan utan att köpa? Du kanske måste skaffa en Bob. En Big Orange Button. En knapp som underlättar för kunden att göra ett avslut, ett köp.

Nu har du en massa tips på hur du ska bli den skarpast lysande stjärnan på internet! Men hur anpassar du din affärsplan efter vår digitala verklighet?

Välkommen till vårt nästa seminarium den 24 november.

Bilder från förmiddagen finns på Tillväxt Malmös facebooksida.

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online