Tillväxt genom att göra tvärtom!

Varför ska man sträva efter tillväxt? Jo, tillväxt är en förutsättning för företagets utveckling och överlevnad. Thomas Keifer, fd vd på Kjell & Company, delade med sig av sina tankar och erfarenheter av att driva ett snabbväxande företag genom lågkonjunktur med strålande siffror.

Thomas Keifer, fd vd på Kjell & Company, om hur man skapar tillväxt

Thomas Keifer, fd vd på Kjell & Company, om hur man skapar tillväxt

Tillväxt – ja! Men inte på vilka villkor som helst.

Thomas budskap var tydligt – skapa tillväxt på ett klokt och ansvarstagande sätt. Thomas gav oss flera exempel på företag som gör gott, samtidigt som de skapar tillväxt. H&M har blivit uppmärksammande för hur deras verksamhet har påverkat jämställdheten i Asien tack vare att kvinnor har fått arbete och lön. Panduro har börjat med mer miljövänliga transporter. Clas Olson har tagit bort allt paraffin ur sitt sortiment och säljer bara ljus av stearin. Olika företag som arbetar på ett ansvarstagande sätt.

Hur skapas tillväxt, då?

När Thomas började på Kjell & Company var lågkonjunkturen ett faktum. Företag i branschen blödde. Hur klarade de sig ur krisen?

Jo, de gjorde alltid tvärtom! De såg hur konkurrenterna gjorde, och så gjorde de inte så. Många bolag hyvlade och drog ner på kostnader. En stor del av personalens tid och energi gick åt till att oroa sig. Så vad gjorde de?

Valen som gav tillväxt

Kjell och Company gjorde flera val för att skapa tillväxt. Thomas delade med sig av några exempel.

–  De valde att öka sin marknadsföringsbudget.

–  De valde att vara med vid varje butiksöppning. Ledningen och Kjell själv mötte kunder, hörde om deras önskemål och bjöd på kaffe. Kjells närvaro gav speciell atmosfär och skapade än mer speciella band mellan butikskedjan och dess kunder. Till kunderna sa Kjell: – Tack för att du kommer och handlar här! Och byggde en än mer personlig relation.

–  De valde att satsa på sina egna varumärken. Produkterna tillverkades i Asien och för att komma närmre sina leverantörer öppnade de ett kontor på plats.

–  De valde att investera i människor och skapade ett utvecklingsprogram för ledare.

–  De valde att satsa på unga, motiverade människor och gav dem stort ansvar.

Men man kan alltid ha gjort mer…

Med facit i hand kan Thomas konstatera att det finns en del saker som man kunde ha arbetat mer på. Man kunde ha vitaliserat ledningen, varit mer öppen för influenser från yngre människor och de kunde haft mer fokus på att bli ännu vassare på e-handel.

Slutsatsen efter morgonens timme med Thomas Keifer är:

Gör man likadant som alla andra så blir det likadant som för alla andra.

 

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online