Utmana dina föråldrade affärsmodeller med Business Model Generation

Allt fler förväntar sig att allt och alla ska finnas tillgängliga dygnet runt. Banken, bilhandlaren, bemanningsföretaget. Till och med Skatteverket. Företag och organisationer gör förflyttningar för att anpassa sig efter den krävande och kunniga kunden. Allt för att vara på plats när kunden vill träffas.

Förflyttningen kallas för den digitala transformationen och kan ses som ett sätt att tänka. Men hur gör man då?

Anpassa din affärsmodell efter den digitala omvärlden

kristinajakobssonFörra veckan arrangerade vi seminariet ”Anpassa din affärsmodell efter den digitala omvärlden” med Kristina Jakobsson från Stratiteq. Kristina byggde seminariet utifrån boken Business Model Generation (BMG). BMG kan användas som en handbok för visionärer, game changers och entreprenörer som strävar efter att utmana föråldrade affärsmodeller och utforma morgondagens företag. (Läs mer om boken längst ned på sidan)

Fyll i ett canvas och du får fram hela ditt business case

Ett av verktygen i boken är en Business Model Canvas. Det är ett visuellt verktyg som består av 9 block: Värdeerbjudande, kundrelationer, kundsegment, kanaler, partners, nyckelaktiviteter, nyckelresurser, kostnadsstruktur och intäktsströmmar. När alla block är ifyllda har du ditt business case framför dig. Svaren på hur du kan skapa, leverera och fånga värde för ditt företag.

businessmodelcanvas

Du kan också utläsa ditt företags berättelse utifrån blocken värdeerbjudande, kundrelationer, kundsegment och kanaler. Nu vet du vem kunden är, vilken relation ni har, vad kunden vill höra och var du ska berätta det.  Din story serverad på ett papper.

Ställ rätt fråga för att ta reda på det äkta värdet för kunden

Ett annat verktyg i boken BMG är Value proposition (Värdeerbjudandet). Vilken är den egentliga nyttan för din kund? Som vanligt finns det bara ett sätt att ta reda på det – fråga! Men det gäller att ställa rätt fråga…

Ett milkshake-ställe ville öka sin försäljning och frågade vilka smaker folk föredrog. De tog fram smakerna, men fick inte fler kunder. De hade ju gett kunderna det kunderna ville ha, vanför köpte de inte? Fanns det kanske andra drivkrafter och behov som kunden hade? De frågade då kunder varför de köpt milkshake och fick en del oväntade svar. Till exempel är en milkshake mer praktisk i bilen eftersom den har ett sugrör. Om man behöver piggas upp lite så känns den mer nyttig än godis. Den räcker länge…

Ta reda på kundens behov och se till så att din produkt ger det värdet.  Och gör det solklart – eller crisp, som Kristina sa. Använd BMG för att prova dig fram och utmana din nuvarande plan. Gör det på papper först – det blir både lättare och billigare…

Bilder från vårt seminarium med workshop den 24/11

Tillväxt Malmö

Tillväxt Malmö Tillväxt Malmö

Tillväxt Malmö

Tillväxt Malmö

 

Business Model Generation – ett samarbete av 470 affärsstrateger

bmg-bookBusiness Model Generation är en praktisk, inspirerande handbok för alla som vill förbättra en affärsmodell – eller utforma en ny.

Förändra ditt sätta att tänka kring affärsmodeller
I Business Model Generation får du lära dig effektiva och praktiska innovationstekniker som används av framgångsrika företag världen över. Du får lära dig hur man på ett systematiskt sätt förstår, utformar och implementerar en ny affärsmodell – eller analyserar och moderniserar en gammal.

470 affärsstrateger har medverkat  
Business Model Generation gör precis vad den säger. Boken har skrivits gemensamt av 470 praktiker från 45 länder och har finansierats och producerats utan stöd från den traditionella förlagsbranschen. Den har en starkt integrerad, visuell och platt design, vilket gör att man kan tillämpa den direkt i det dagliga arbetet.

Utformad för nytänkare
Business Model Generation har skrivits för människor som är beredda att överge föråldrade sätt att tänka och i stället tillägna sig nya, innovativa modeller för värde-skapande: chefer, konsulter, entreprenörer – och ledare i alla organisationer.

Läs mer på strategyzer.com

Publicerad i Nyheter
Ver peliculas online