Intervjuer

Frank Valiant hjälper kunderna att förklara svåra saker enkelt - Intervju med VD Hedda Lidgard

Frank Valiant är ett företag som älskar när det är svårt. De är specialister på att hjälpa sina kunder att kommunicera svåra saker med hjälp av digital visualisering.

May 18, 2022
Hedda Lidgard

När Hedda Lidgard 2017 klev över tröskeln till Frank Valiants dåvarande kontor, i en källarlokal, var det inte hennes första tanke att hon själv skulle ta över rollen som VD för företaget. Men efter att ha  fått jobba med artisterna och se kommunikationsmöjligheterna som kunde skapas med hjälp digital visualisering blev hon helt begeistrad.

– Jag tyckte direkt att det var fantastiskt, berättar Hedda. Själv har jag ingen digital bakgrund utan är jurist i grunden, så det var något helt nytt för mig och jag blev väldigt imponerad av hela den här världen.

Heddas första besök hos Frank Valiant var som representant för läkemedelsbolaget Magle där hon arbetade som strategi- och kommunikationsansvarig. Sedan det första besökte har företagets anställda gått från 4 till 23 personer och man har lämnat källaren för stora ljusa lokaler mitt på Södergatan, centralt i Malmö.

Studentprojektet som blev en affärsidé

Idén till Frank Valiant startades av Gustaf Ström 2014 som ett avslutningsprojekt under hans utbildning i VFX, Visual effekts.

– De allra flesta går vidare till att arbeta inom gaming eller långfilmer efter genomförd utbildning inom VFX, berättar Hedda. Men Gustaf insåg att det fanns en enorm potential i att använda denna teknik inom B2B sammanhang, för att förklara svåra saker på ett enkelt sätt.  

Till en början tog Gustaf in andra studenter och tillsammans arbetade de dygnet runt i sin källarlokal, så som man kan göra när man är ung, ivrig och brinner för sin idé. Magkänslan som sa att detta var en bra affärsidé visade sig stämma och företaget har ökat stadigt i omsättning varje år.

– Idag har vi några av världens största bolag som kunder, så som Atlas Copco, Maersk och Snap-on Equipment.

Gustaf Ström startade bolaget 2014

Förklarar svåra saker på ett enkelt sätt

Frank Valiant hjälper sina kunder att ta fram så kallat Sales enablement material.

– Våra kunder har ofta utmaningar i att de behöver förklara stora, komplexa saker. Det kan röra sig om produkter, processer eller tjänster. Dessa ska sedan säljas in till en person som i sin tur måste sälja in det till sin organisation. Vi hjälper säljarna att sälja, inte genom marknadsföring, utan genom att berätta och förklara samt sätta saker i en kontext.

Problemet med att sälja komplexa produkter eller tjänster är att säljarna gärna vill kasta sig in i detaljer och förklara alla fanatiska saker som produkten kan åstadkomma.

– Vi hjälper dem i stället att ta ett steg tillbaka, sätta in produkten i ett sammanhang och förklara värdet som kunden får. Med hjälp av teknik kan de ofta också visa detta på ett sätt som inte är möjligt i verkligheten.

Exempelvis har Frank Valiant hjälpt en kund att bygga digitala versioner av kompressorer, som i verkligheten står mitt ute i en öken. Genom att sätta på sig VR glasögon går det att ta med potentiella kunder till kompressorn i metaverse och demonstrera hur den fungerar i sin omgivning.

Ett gäng supernördar

För att kunna producera materialet till sina kunder gäller det att medarbetarna på Frank Valiant själva kan sätta sig in i kundens produkt, process eller tjänst och förstå den in- och utantill.

– Vi har ett gäng supernördar som jobbar här, berättar Hedda glatt. I slutändan förstår vi produkterna oftast bättre än vad våra kunder gör. För att kunna förklara dessa komplexa saker krävs det ett gediget förarbete i form av research.

Hur går man då till väga för att skaffa sig denna kunskap?

– Det handlar om att vara intresserad. Pratar vi exempelvis om en produkt så börjar det kanske med att vi får CAD ritningar som kunden använt för att skapa produkten. Men sen måste vi lägga tid på att ta reda på hur produkten används, varför sitter skruven fast på detta sätt och vad fyller den för syfte, av vem används den och för vad, med mera. Vår research är oerhört grundlig så det gäller verkligen att våra medarbetare kan sätta sig in i saker och ting.

Ett projekt tar generellt sett sex månader att genomföra.

– Först är det R&D (forskning och utveckling), sedan ska allt byggas digitalt, sättas samman och ljussättas. Till detta bygger vi tillsammans med kunden ett koncept, en historia för hur vi vill att det ska kommuniceras. Allt som allt kan det ta ca sex månader men det finns såklart undantag både uppåt och neråt i tid.

Några av medarbetarna på Frank Valiant

Aldrig förlorat en kund

Frank Valiant har valt att fokusera på kunder som de kan skapa ett partnerskap med. Idag har de omkring 10 kunder som alla är återkommande. De har sedan starten aldrig förlorat en kund.

– Det är först när vi är en partner som vi är helt inne i företaget och förstår deras produkter, deras värde och hur de arbetar som vi kan göra riktig nytta. Vi vill inte ta in småprojekt snabbt bara utan våra processer tar tid och kräver investering, både från oss och företaget. Därför är det viktigt med långsiktighet.  

Fram till för ett år sedan hade Frank Valiant ingen hemsida och hade aldrig gjort någon aktiv kampanj utan fick sina kunder genom word of mouth.

– Det är lite som skomakarens barn, vi har inte riktigt haft tid att visa upp oss själva. Nu har vi ett större fokus på att människor ska veta om att vi finns, så det kommer att bli ändring på det.

Siktar på fortsatt organiskt tillväxt i säker takt

Idag är de 23 anställda inklusive några frilansare.

– Vi är just nu på gränsen för vad man kan kalla ett litet bolag och vi diskuterar mycket om hur vi kan behålla vårt täta partnerskap med våra kunder när vi växer oss större. Vi har landat i att det går, men det sätter krav på att inte växa för snabbt och att rekrytera rätt. Vi måste fortsätta ta hand om våra existerande kunder på samma sätt som idag och kunna ta hand om nya på liknande sätt.

Som för många branscher är det inte alltid lätt att hitta rätt kompetens. Hos Frank Valiant räcker det inte att bara vara duktig på de digitala verktyg som behövs för att bygga upp sina visualiseringar, utan man måste även tycka om att nörda ner sig i saker, förstå svåra områden och lära sig nytt.

– Malmö är ju en otroligt stark gamingstad så vi är många som skriker efter samma kompetens. Vi behöver locka människor att inte jobba med zombies och coola spel utan komma och lära sig hur exempelvis EV batterier fungerar (elbilsbatterier). Det kräver såklart en införsäljning, men talang lockar talang och vi har otroligt mycket talang här på kontoret.

13 olika nationaliteter finns representerade bland Frank Valiants medarbetare och de har engelska som sitt kontorsspråk.

– Ett flertal av våra anställda hade svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden på grund av språket, vilket inte är något problem hos oss.

Namnet väcker frågor – vem är egentligen Frank Valiant och vad har han för roll i företaget?

– Det finns faktiskt ingen Frank Valiant, det är bara vårt företagsnamn. Från början ville Gustaf att företaget skulle heta bara Frank, men på den tiden hette Sveriges främsta patent- och varumärkesbyrå just Frank, och det kändes ju onödigt att bråka med dem. Frank Valiant är helt enkelt ett namn som är påhittat, men det som är roligt är att många får en väldigt tydlig bild av en person i huvudet.

Stöttning och råd på tillväxtresan

I slutet på 2021 blev Frank Valiant ett tillväxtbolag hos oss på Tillväxt Malmö.

– Jag kände till Tillväxt Malmö sen innan och springer ofta på medarbetarna på olika nätverksträffar. Det var vid en sådan träff som Petra Lundgren föreslog att vi skulle komma förbi för att se om vi skulle samarbeta eftersom vi just påbörjat vår tillväxtfas.

Efter en genomgång med Peter Öhrbom om var i resan vi befann oss och vad Tillväxt Malmö kan bistå med hoppade Frank Valiant ombord och blev ett Tillväxt Malmö-företag.

– Det känns som ett fint stöd i den resan som vi ju ändå går igenom. Att Peter kommer in som en extern person utifrån och ställer kloka frågor, ger råd och erbjuder sitt nätverk är väldigt värdefullt.

Att växa som företag kan vara omvälvande med snabba vändningar och tvära kast.

– Det är turbulent att befinna sig i en tillväxtfas där man både ska leverera som vanligt till sina befintliga kunder och samtidigt växa. Peter brukar beskriva det som en pendel mellan kaos och byråkrati som man ska förhålla sig till.

Med så mycket som 18 projekt i gång samtidigt kräver sin struktur.

– Peter hjälper oss att hitta balansen mellan just kaos och byråkrati. Vi tror ofta att vi är unika i de utmaningar vi står inför. Men då kommer Peter in och berättar att ”så här är det att växa, det är en del av processen och något som ni behöver ta er igenom”. Det är betryggande att höra från någon som har stor erfarenhet av tillväxtresor. Ibland kommer Peter med konkreta förslag på hur vi kan tänka eller göra och ibland ställer han frågor som får oss att se saker från ett annat perspektiv.

Sedan starten har de hunnit med ett antal månadsmöten.

– Det är roligt att få ta tid att lyfta blicken, för i vanligt fall springer vi på väldigt fort och håller huvudet nere i det dagliga. Då är det bra att stanna upp och fundera igenom vad har vi gjort sen sist och hur har det gått. Jag tycker att det är superkul och det känns aldrig som en börda eller som att vi har en massa krav på oss från Peter. Peter har en fin balans mellan stor respekt för att vi kan vårt företag bäst och så här har andra företag löst liknande utmaningar. Jag känner mig aldrig klappad på huvudet.

Frank Valiants mål nu är att fokusera på lönsamhet och inte bara växa för växandets skull.

– Tidigare fanns det en poäng med att fokusera på omsättningen och höja den, men nu skiftar vi över till lönsamhet, att bli riktigt skickliga på det vi gör på ett effektivt sätt. Vi vill bli smartare i hur vi jobbar, vi rör oss alltså från kaos till mer struktur. Och samtidigt vill vi värna om vår kultur, för det är så otroligt roligt att jobba här.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: