Vanligtvis är det vi själva som arrangerar frukostseminarium, men den 19 oktober fick vi äran att gästspela själva! Vår affärsutvecklare Peter Öhrbom föreläste denna morgon på företagsgruppen Mitt i Malmö, med temat “skapa och hantera tillväxt”.
Att tänka på kring tillväxt och strategi
När man sätter strategin i ett tillväxtföretag är det viktigt att den ska vara begriplig och inkluderande för alla - tänk transparens och inspiration! Helt enkelt, en strategi som alla förstår och kan stå bakom. Kommunicerbara strategier kommer alltid att vinna i längden över svårtydda och krångliga.
En vinnande strategi vågar utmana när det kommer till branschlogik och identifierar svordomarna. Med det menas att du behöver hitta behovet, det som inte funkar hos dina kunder eller konkurrenter, och erbjuda en lösning på det.
Tillväxt och målsättning
Självklart finns det ofta många mål som man vill uppnå i ett tillväxtföretag, men krångla inte till det i onödan! “Fokus” är nyckelordet här. Identifiera hellre vad som är absolut viktigast just nu och sätt max tre mål, och satsa på dem. Det är också viktigt att involvera hela personalstyrkan - alla ska känna till dem och gärna även kunna bidra till att de uppnås.
Precis som strategin ska målen vara begripliga för alla, utmanande men samtidigt nåbara och realistiska. När något av målen är uppnått, glöm inte att fira!
Prioritera och definiera kundkategorier
När det kommer till dina kunder är det viktigt att definiera vilka som vårt erbjudande ska rikta sig till, något som görs genom segmentering. Detta ser olika ut beroende på om du vänder dig till företagskunder eller privatkunder, men exempel på kriterier kan vara:
Företag: Privat:
Typ Ålder
Bransch Kön
Storlek Livssituation
Geografi Geografi
Utöver detta behöver man även identifiera dina “ja”, “nja” och “nej”-kunder för att veta vilka som ska prioriteras. Ja-kunderna ska veta att vi finns, vi riktar oss specifikt till dem i marknadsföringen och “jagar” dem lite extra. Nja-kunderna är ingen prioritet, men kommer de till oss levererar vi om det inte kräver alltför stora anpassningar. Nej-kunder är helt enkelt kunder som vi väljer bort.
Peters snabba tips för dig som vill skapa tillväxt:
- Våga testa nytt, håll tempo och gör ”good enough”
- Microsegmentera marknaden
- Jobba med dina fokuskunder
- Utmana det som är branschstandard
- Våga säga nej
- Anställ oliktänkare
- Lös ett riktigt problem eller besvara en svordom
- Bli inte en byråkrat, men älska ordning och reda!
Intervjuer
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Tillväxttips
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Nyheter
Nyheter
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Axxa
Nyheter
Seminarier
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Övrigt
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Seminarier
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Videos
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Intervjuer
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Intervjuer
Maxa Malmö
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Axxa
Intervjuer
Övrigt
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Axxa
Tillväxttips
Nyheter
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Seminarier