Maxa Malmö

Maxa Malmö - första finalisterna klara

Adexia Bopartner och Sagofen Isadora är de första deltagarna att gå vidare till årets Maxa Malmö efter att ha levererat framgångsrika pitchar på sina auditions.

April 22, 2024

Adexia Bo Partner

Timmy Löfqvist och Oliver Blönnigen

Först ut att presentera sin pitch för juryn i årets första audition till Maxa Malmö var Timmy Löfqvist och Oliver Blönnigen från Adexia Bo Partner.

Att det inte var första gången Timmy levererade en pitch blev snabbt uppenbart.

– Jag har arbetat i ett flertal startups och pitchat över hundra gånger runt om i Sverige så det är inget nytt för mig berättar Timmy. Det som dock skilde sig åt i detta sammanhang var att det var tight med tid, vilket gör att man behöver komprimera väldigt mycket företagsfakta under sina fyra minuter. *

Adexia Bo Partners koncept bygger på att skapa förutsättningar för att möjliggöra bästa pris vid en bostadsförsäljning. Inför en visning går de tillsammans med mäklaren igenom området och objektet och tittar på vilken kund det är som ska attraheras.

– Därefter sätter vi en plan för vad som behöver utföras. Det kan röra sig om att slipa golv eller måla om, berättar Oliver.

– Man kan se det som en home staging på steroider, tillägger Timmy.

Nästa steg är att när säljaren flyttar till en ny bostad är det troligt att de kommer att genomföra en renovering även där.

– Då de redan varit i kontakt med oss under försäljningen och sett att vi sköter vårt arbete genom att ta av oss skorna, städa efter oss och fakturera korrekt är sannolikheten mycket hög att vi också får möjlighet att utföra även nästa renovering, förklarar Timmy.

Adexia Bo Partner har varit igång i två år består idag av sex personer. Konceptet har utvecklats tillsammans med en mäklarfirma.

– Vår utmaning framöver är att hitta personal för att kunna hantera dessa förfrågningar som kommer.

Med sin medverkan på Maxa Malmö hoppas de på såväl kapital som kompetens.

– Vi har ett kapitalbehov för att kunna ta oss till nästa nivå. Vi siktar på att bygga en styrelse framöver som besitter nödvändig kompetens och som har gjort resan tidigare och där tror jag verkligen att Maxa Malmö kan hjälpa till.

* Under pitchen inför investerarna på Maxa Malmö har man som företag 15 minuter på sig därefter följer frågor.

Sagofen Isadora

Josefina Karlsson Vergara

Josefina Karlsson Vergara var med sitt företag Sagofen Isadora det andra företaget att ta sig vidare från audition till Maxa Malmö den 14 juni där hon pitchar sitt företag inför en panel av investerare.

– Att pitcha var jätteroligt och lite nervöst men juryn var väldigt snäll så det kändes bra. Tiden gick väldigt fort, de fyra minuterna passerade i ett swish, berättar Josefina.

Josefinas företag Sagofen Isadora ägnar sig åt uppsökande teater.

– Jag spelar teaterföreställningar för de allra minsta barnen, mellan 0–7 år, på bibliotek, förskolor, öppna förskolor och skolor runt om i Skåne, Västra Götaland, Blekinge och Småland.

Josefina, som har en bakgrund som skådespelerska, har drivit eget företag sedan 2002. Hon skriver eget material och samarbetar med andra kreatörer för regi, scenografi och ljud.

– Jag tyckte att det fanns för lite teater för de riktigt små barnen och så var jag intresserad av att utforska den ordlösa kommunikationen med bebisar. Jag anpassar mina föreställningar utifrån barnens ålder och har exempelvis tre föreställningar som vänder sig till bebisar med teman som havet, förvandling och fönster.

Förhoppningarna med deltagandet på Maxa Malmö är att utveckla en digital plattform som riktar sig till barn i förskola och uppåt.

– Min tanke är att plattformen vänder sig till barn som är hemma sjuka med sina vabbande föräldrar. Den ska erbjuda interaktiv teater där barnen är med och skapar teater genom att få olika övningar.

Testinspelningar och nödvändiga kontakter för att genomföra sitt projekt är genomförda så Josefina har kommit en bit på vägen.

– Tanken är att detta projekt även ska utveckla andra kulturarbetare som kan komma in och göra sina filmer.

Den största målgruppen är 2-åringar.

– I Sverige har vi över 900 000 personer som vabbar i snitt 10 dagar per år. Min förhoppning är att kunna nå 10-15% av dessa och erbjuda min tjänst som ett komplement till tecknad film.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: