Scania Bemanning
Det är bevisat att man kan göra en imponerande audition och få grönt ljus även utan tidigare erfarenhet av att pitcha. Det var fallet för Marcus Löwenborg, från Scania Bemanning, som gjorde ett starkt intryck på juryn och kommer att träffa investerarna på Maxa Malmö den 14 juni.
Scania Bemanning startade sin verksamhet 2022 och arbetar med bemanning inom lager, logistik och tillverkande industri.
– Skåne är vårt intresseområde, vi är och vill förbli lokala, berättar Marcus.
När Marcus startade företaget tillbringade han första sex månaderna med att bygga upp verksamheten utan att anställa några konsulter.
– Jag satt i karantän den första tiden på grund av en tidigare anställning, men efter det har det tagit fart. Internt är det fortfarande bara jag, men i augusti börjar en riktig stjärna, vilket jag är väldigt glad över. Sen behöver vi ytterligare anställa en person som vi hoppas ska börja vid årsskiftet.
Antalet anställda konsulter varierar över ett år, idag har företaget ca 45 anställda konsulter.
Scania Bemanning arbetar med två olika bemanningslösningar för att passa sina kunders behov på bästa sätt.
– Vi erbjuder både hyrrekrytering och flexbemanning. Flexbemanning innebär att vi bemannar upp hos kunden under deras mest intensiva perioder. Hyrrekryteringen är mer inriktad mot längre uppdrag, där konsulten kan arbeta hos en kund i, vanligtvis, sex till nio månader och sedan tar kunden oftast över anställningen. Kunden använder oss som en förlängning av deras rekryteringsavdelning, där vi hanterar annonsering, intervjuer, referenstagning och provanställning.
Förhoppningarna med Maxa Malmö är främst att utöka nätverket med intressanta och kompetenta personer.
– Min förhoppning är att hitta personer som kan hjälpa till att utveckla företaget och som i sin tur kan bidra med ett ännu större kontaktnät än det som jag har, säger Marcus. Jag anser mig vara kompetent inom många områden, men jag är medveten om att jag inte är den bästa inom något av dem. Jag vill ha spetskompetens runt omkring mig och tar tacksamt emot feedback.
Godsent
Ludwig Sandgren är grundare och VD för Godsent, en av Sveriges fyra storklubbar inom e-sport. Företaget, som startade 2017, är registrerat som ett aktiebolag men drivs som en klubbrörelse som tävlar på högsta nivå i spelet Counter Strike.
– Vi är kända för att vara omkring topp 20 i världen på Counter Strike sedan 2016 och vi är ett världskänt klubbvarumärke inom spelvärlden. Counter Strike anses vara Sveriges och Nordens nationalsport inom gamingvärlden. Det är det spelet som flest spelar och tittar på inom e-sport.
Ludwig liknar sitt företag vid en fotbollsklubb, där de flesta intäkter kommer från en publik som tittar på sporten, samt från sponsorintäkter, marknadsföringsprodukter och försäljning av spelare.
– Vi har samarbeten med våra sponsorer, däribland Samsung och Cuba Cola, berättar Ludwig. Vi har även intäkter från försäljning av så kallade in-game cosmetics. In-game cosmetics är virtuella föremål eller förbättringar för visuella ändamål, som spelare kan köpa inne i spelen. På vissa turneringar, som kallas för majors, kan man exempelvis köpa vårt klubbvarumärke för att sätta på sitt vapen.
Publiken finns såväl live, vid stora tävlingar i arenor, som digitalt.
– De riktigt stora tävlingarna drar mycket publik på plats men streamas även digitalt så att man kan titta på dem hemma via Twitch. Är man riktigt stor inom sporten så deltar man i stort sett enbart på de riktigt stora tävlingarna.
Godsent har i dagsläget ungefär tio kontrakterade och avlönade proffsspelare, i akademin och huvudlaget. Vinstpengar från tävlingar delas mellan spelare och Godsent.
– Vi är just nu i början av att även bygga upp Godsent IF som riktar sig till amatörer.
För närvarande arbetar 8 personer aktivt i företaget, vid sidan om spelarna.
– Vi har performace coacher, analytiker, managers och assisterande coacher. Professionalism och hälsa har fått framstående roller hos oss och vi har bland annat samarbetat med Oscar Hemby, en e-sport preformace coach som har skrivit böcker inom hälsa och e-sport.
Förhoppningarna med Maxa Malmö är att hitta en stark partner som kan hjälpa Godsent växa och utveckla starka samarbeten.
– Vi har en tydlig vision för vart vi vill ta vår rörelse. Vi vill vara här i Malmö, driva vår gräsrotsrörelse framåt och fostra nästa generations svenska proffs här och det är det vi vill ha hjälp med.
Intervjuer
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Tillväxttips
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Nyheter
Nyheter
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Axxa
Nyheter
Seminarier
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Övrigt
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Seminarier
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Videos
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Intervjuer
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Intervjuer
Maxa Malmö
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Axxa
Intervjuer
Övrigt
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Axxa
Tillväxttips
Nyheter
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Seminarier