Möbel Outleten
Att dagens frekventa shopping via e-handel skapar utmaningar för returhantering är något vi alla har hört diskussioner om de senaste åren. Jehad Abdulrahim såg en möjlighet att förena nytta med affärssinne och startade företaget Möbel Outleten 2022.
– Vi har skapat en lösning för hantering av e-handelsreturer och fotoexemplar, berättar Jehad. Den stora mängden returer är svåra för företagen att hantera själva, och kan i vissa fall kräva en helt ny avdelning för kontroll och eventuell reparation. Då är det mer lönsamt för dem att ta in en extern partner, som oss, som löser detta åt dem.
I dagsläget samarbetar Möbel Outleten med cirka tio svenska företag samt ett stort tyskt företag.
– Vi säljer allt inom inredning såsom sängar, soffor, mattor, soffbord, belysning, tallrikar och bestick. Det är alltid varor från de senaste kollektionerna, vi säljer alltså inte möbler och inredning som andra inte lyckats sälja, berättar Jehad.
De samarbetar även med leverantörer som använder sig av dropshipping.
– Då tar vi hand om deras returer så att de i sin tur slipper sitta på ett stort returlager och arbetet med kontroll och återförsäljning.
Möbel Outleten startade sin e-handel i september 2022 och månaden efter öppnade de sin butik på Mobilia.
– Jag visste att jag ville starta något inom hållbarhet. Efter ett besök i en outlet, där jag såg hur de arbetade, tänkte jag att jag skulle kunna göra det bättre. Så jag undersökte marknaden och upptäckte att det var många företag som skulle ha nytta av någon som sköter deras returer.
Förhoppningen med Maxa Malmö är att få in en investering för att fortsätta utveckla företaget.
– Jag skulle se det som mycket motivationshöjande om någon tror på min affärsidé och ser det som en bra investering. Det skulle ge mig en stor push att ta oss vidare i nästa nivå. Vi är på gång att få en större lokal så det kommer att krävas en del arbete och kapital till att bygga upp den nya butiken. Vi vill också testa nya marknadsföringskanaler, utöka våra produktkategorier samt öka vårt varulager.
Yielder Digital
Yielder Digital erbjuder sina kunder en abonnemangstjänst, kallad Franky, för onlinemarknadsföring.
– Grunden ligger i en webbsida, byggd för att generera leads och försäljning, berättar Hannes Hedman. Sedan kan man lägga till olika tilläggstjänster som sökmotoroptimering, hjälp med sociala medier och marknadsföring. Allt detta gör man till en fast månadskostnad, likt ett mobilabonnemang.
Tanken är att företagen som använder sig av Franky ska lägga sin tid på det de är bäst på istället för att försöka bygga en hemsida.
– Är du en målare så är det där din främsta kompetens ligger. Då ska du ägna dina dagar åt att måla och utveckla din verksamhet, så kan du lägga över hemsida och marknadsföring till oss för en rimlig peng.
Yielder Digital startades 2023 av Hannes Hedman tillsammans med Joakim Hellman och Dan Egerstad. Till sin hjälp har de ytterligare två anställda och till hösten hoppas de öka antalet anställda rejält.
– Vi kommer att genomföra ett pilotprojekt tillsammans med Fort Knox, i vilket de erbjuder sina kunder rabatt på vår tjänst Franky, berättar Hannes. I och med detta, hoppas vi att tempot ska öka rejält efter sommaren.
Till sin hjälp i arbetet har Yielder Digital utvecklat en AI-motor, som än så länge är en betaversion.
– Vi vill så långt det går automatisera våra processer, exempelvis att bygga upp och administrera hemsidor och att skapa inlägg till våra sociala medier. Alla processer som går att automatisera ska vi automatisera. Men sedan behövs det alltid mänsklig handpåläggning i form av promting (instruktioner till AI) och redigering av texter, så den mänskliga faktorn kommer alltid att finnas där.
Som för många företag som söker till Maxa Malmö, är kapital en viktig orsak, men långt ifrån den enda.
– Vår förhoppning är att få in kapital, vilket kommer att behövas för att bygga klart vår AI-motor, men framför allt önskar vi få in en delägare som kan fungera som mentor. Gärna en person som vill sitta i styrelsen, som kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Vi har sett vilka investerare som deltar i år, och det finns flera som vi är mycket intresserade av.
Gram
”Jag tror att du har ett mycket viktigt uppdrag.”
Med de orden avslutades återkopplingen på Joanna Liwanowskas audition för Maxa Malmö. Joanna var den sista entreprenören att säkra sin plats till årets hetaste investerarträff Maxa Malmö den 14 juni.
Orden kom från juryns ordförande Jan-Erik Bengtsson och följde på Joannas pitch där hon beskrev sitt företag vision och mission.
- Hos oss på Gram köper man sina torrvaror som pasta, ris, havregryn, bönor, quinoa, kryddor och nötter mm i lösvikt. Man tar med sina egna burkar som man väger in, fyller på med den varan man önskar och sedan betalar. Skulle man ha vägarna förbi utan att ha med sig en egen behållare så har vi ett alternativ med papperspåsar.
Gram är den första helt förpackningsfria matvaruaffären i Sverige. De får sina råvaror i storpack om 25 kilo, som de sedan fyller på i sina silon. Livsmedlen är lokalproducerade och ekologiska i så stor utsträckning som möjligt.
- Jag känner mycket starkt för att jag måste bidra till att skapa förändring i samhället. Vi kan inte fortsätta så som vi gör nu. Vi människor får, under en veckas tid, i oss plastpartiklar via mat och luft i den mängd som krävs för att skapa ett kreditkort. Det räcker helt enkelt inte med att källsortera längre, vi måste komma bort från plastanvändningen.
Butiken startades av Rowan Drury för sju år sedan. Två år senare anslöt sig Joanna som volontär.
- När Rowan ville dra sig ur kände jag att jag gärna ville fortsätta och tog därmed över verksamheten för fem år sedan. För ett år sedan blev en av mina trognaste stamgäster investerare i företaget. Idag har jag två anställda.
Framöver väntar spännande förändringar för Joanna och Gram och det är till dessa förändringar som Joanna sökt sig till Maxa Malmö.
- Inom en snar framtid kommer vi att flytta till större lokaler som ligger på S:t Knuts Torg. Vi håller oss alltså inom samma område så att våra stamgäster hittar oss men blir mer synliga och har möjlighet till caféverksamhet i och med de större lokalerna, berättar Joanna. Renoveringarna och utrustningen som behövs för cefét kommer att kräva en del resurser samt för att kunna anställa fler personer i företaget.
Intervjuer
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Tillväxttips
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Nyheter
Nyheter
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Axxa
Nyheter
Seminarier
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Övrigt
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Seminarier
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Videos
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Intervjuer
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Intervjuer
Maxa Malmö
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Axxa
Intervjuer
Övrigt
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Axxa
Tillväxttips
Nyheter
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Seminarier