Axxa

Månadens tillväxttips: Behandla inte marginalerna marginaliserat

I månadens tillväxttips berättar vår affärsutvecklare Petra Lundgren varför det är viktigt att ha koll på sina marginaler.

February 3, 2020

Petra Lundgren, affärsutvecklare Tillväxt Malmö.

Min upplevelse är att de flesta företag har relativt god insikt om hur försäljningen går och följer den på daglig basis. Om jag däremot ställer frågan vilka produkter som har de bästa marginalerna är det inte ovanligt att en del börjar skruva på sig. ”Min magkänsla är att vi har bäst marginal på produkt x, men det är egentligen inget vi har belägg för” brukar ett inte så ovanligt svar lyda. Och magkänsla i all ära – det är bra i många sammanhang, men när det gäller marginaler tycker jag fakta överglänser magkänsla med råge. Hur vet du annars vilka produkter du tjänar pengar på eller vilka produkter du, i värsta fall, till och med förlorar pengar på?

För att ta kontroll över dina marginaler och säkerställa att samtliga dina varor eller tjänster levererar acceptabla marginaler är min rekommendation att kontinuerligt uppdatera dina kalkyler. Det räcker inte att detta har gjorts någon gång för länge sedan. Faktorer som påverkar varukostnaden som exempelvis leverantörspriser, frakter och inte minst valutakurser är föränderliga. Garantera dig därför om att du är medveten om varukostnaden per dags datum.

Det finns givetvis stora skillnader för vad som är acceptabla marginaler beroende på vilken bransch ditt företag verkar i, men kontentan är att ha kontroll på marginalerna för att se till att de täcker dina fasta kostnader och genererar ett resultat som du är tillfreds med.  

Marginalisera inte marginalerna! Behandla dem med den respekt de förtjänar!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: